صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار
پيوندها
با رونمایی از تجربه‌های الکتروآکوستیک

دوئت لیرا «تهران مریخ» را در تالار رودکی اجرا کرد

دوئت لیرا به آهنگسازی و نوازندگی پیانو آرش هژیرآزاد و نوازندگی ویولن یگانه‌ حسینی‌نیا در قالب سلسله ‌اجراهای «موسیقی تجربه» در تالار رودکی تهران روی صحنه رفتند.

به گزارش جهانی خبر از خبرگزاری فارس، آرش هژیر آزاد و یگانه حسینى‌نیا برای اولین بار پس از انتشار آلبوم «تهران-مریخ» که با نگاهی به کهکشان‌ها و جهان هستی منتشر کردند؛ روی صحنه رفته و به اجرای این آلبوم پرداختند.

در این کنسرت قطعاتی چون «رقص ماه و زمین»، «سفر میان ستاره‌اى»، «اینتر متزو»، «فانتزى سیارات»، «تهران-مریخ»، «رمانس براى آندرومدا»، «الکترو انوانسیون»، «سیاهچاله»، «کپلر ٤٥٢بى»، «منظومه خورشیدی»، «پاندورا»، «رگتایم» و «شفق قطبى» که ماهیت آن‌ها المان‌هایی بودند که در علم ستاره‌شناسی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته‌اند، برای مخاطبان به اجرا در آمد.این قطعات، کاملاً ملهم از فضای موسیقی کلاسیک بودند اما شاید نتوان آن را در دسته بندی موسیقی کلاسیک قرار داد. تهران مریخ در واقع به تلاشی می‌ماند برای ساکت نماندن سازندگانش در برابر احساسات در نگاه به کیهان و هستی.«موسیقی تجربه» حرکتی تازه در موسیقی ایران است که تلاش می‌کند برای اجرای زنده آثار ارزشمند و غیرتجاری زمینه لازم را فراهم کند. این رویداد در تمام ژانرهای موسیقی در پی تحقق این امر است تا به سهم خود برای ارتقای دانش موسیقایی در میان تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری موسیقی گامی بردارد.

این زوج هنری در این اجرا علاوه بر قطعات آکوستیک پیانو و ویلن که در آلبوم ضبط شده بود، قطعات جدیدترى هم که با همراهى موسیقى الکترونیک ساخته شده، را اجرا کردند و از اولین تجربیات الکتروآکوستیک خود رونمایی کردند. اصطلاح الکتروآکوستیک به موسیقی‌ای گفته می‌شود که در آن از تجهیزات الکترونیکی به تنهایی و یا با ترکیب آنها در کنار سازهای آکوستیک برای ساخت موسیقی استفاده شده باشد.

این قطعات جدید از دوئت لیرا که در این کنسرت اجرا شد، از علاقه هژیرآزاد و حسینی‌نیا براى ارتباط موسیقى اکوستیک و ریشه‌دار، با امکانات جدید موسیقى مدرن و الکترونیک نشات می‌گیرد و درواقع یک نوع پل ارتباطى است براى اینکه به موسیقى‌ سازى با نگاه امروزى‌تر برخورد کرد.

شناسنامه


کدخبر: ۱۹۴۸۱۰
تاریخ: ۱۳۹۷/۲/۲۲     ساعت: ۱۳ : ۲۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۰ مهر
  • ١١ صفر ١٤٤٠
  • Oct 22 2018