صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

شبکه اروپا علیه تجارت اسلحه

مقدمه: ایده سیاست دفاعی مشترک برای اروپا به سال ۱۹۴۸ برمی گردد، زمانی که انگلیس و فرانسه و کشورهای بنلوکس موافقتنامه بروکسل را امضاء کردند. این موافقتنامه دارای یک ماده مرتبط با دفاع متقابل بود که پایه گذار شکل گیری اتحادیه اروپای غربی WEU شد که تا اواخر سال ۱۹۹۰ پا برجا بود. همین اتحادیه به همراه ناتو محفل اصلی رایزنی و گفتگو پیرامون امنیت و دفاع در اروپا به شمار میرفت.

به گزارش خبرنگار جهانی خبر، مقاله زیرکه توسط سیامک هنرجویی ترجمه شده در مورد ارتباط اتحادیه اروپا و صنایع نظامی است که نکات جالب توجهی را در بردارد.
چرا اروپا نباید کمک مالی به طرح های نظامی کشورهای دیگر را برعهده گیرد؟
مقاله ای پیرامون وضعیت شبکه اروپا، علیه تجارت اسلحهENAAT)   (، در مراحل ابتدایی تحقیقات دفاعی.
در چارچوب آئین نامه بودجه سال 2017،  نمایندگان اتحادیه اروپا و اعضای هیات حاکمه کشورهای اروپایی، جهت یافتن یک راه مقدماتی برای تامین مالی تحقیقات دفاعی تصمیم خواهند گرفت، به بیان دیگر،  این تصمیم گیری برای تامین بودجه طرح تحقیقاتی صنایع نظامی است.
به دلایل سیاسی، حمایت از دموکراسی و دلایل دیگری که در صفحات بعدی بیان خواهد شد، شبکه توافق اروپا علیه تجارت اسلحه  (EANNT  ( مخالف این تصمیمات می باشد. خلاصه اینکه از نظر ما اجرایی شدن این طرح ( تامین بودجه طرح های تحقیقاتی کالاهای نظامی )  بسیار مشکل ساز است زیرا:
- این طرح موجب نگرانی در ماموریت اتحادیه اروپا، به جهت تغییر یک پروژه صلح آمیزغیر نظامی به یک پروژه نظامی می شود.
- این روند تصمیم گیری، بیش از حد تحت تاثیر لابی صنایع نظامی بوده و موجب عدم شفافیت ودمکراسی در مجلس اروپا  می شود.
- تامین بودجه تحقیقات دفاعی و کمک مالی به صنعت نظامی، شرایط مطلوبی برای صنایع نظامی به وجود می آورد، اما موجب ضربه به منافع عمومی می گردد.
- آن بخشی از بودجه اتحادیه اروپا که باید صرف شهروندان اروپایی شود، درخارج از اتحادیه اروپا هزینه می شود.
- تامین بودجه تحقیقات دفاعی و کمک مالی به صنعت نظامیٍ، موجب می شود که قبل از اینکه خیلی از کشورهای اروپایی آمادگی نقش آفرینی در سیاست دفاعی اروپا را داشته باشند، منافع مشترکی در مسائل دفاعی اتحادیه اروپا را  دارا شوند.
- تامین بودجه تحقیقات دفاعی و کمک مالی به صنعت نظامی موجب ایجاد یک فضای امنیتی با خطر هدر رفتن پول مردم به سود صنعت خواهد بود.
گرچه بودجه این طرح در سال 2017 موجب هزینه فقط 000/000/25 یورو از بودجه سال 2017 می باشد، ولی در حقیقت طرح های صنعتی خیلی بزرگتر و پر هزینه تراست: در این سه سال آخر یعنی ازسال 2017 تا سال 2019 میزان بودجه ابتدایی صنعتی برای هر سال 80 میلیون یورو برآورد شده. به هرجهت، ممکن است این اولین قدم برای تکمیل برنامه های تحقیقات دفاعی اروپا (  EDRP )   
از5/3 میلیارد یورویی که در برنامه های مالی واقتصادی آینده پیش بینی گردیده، باشد.
- درخواست ما به عنوان نماینده منتخب شهروندان اتحادیه اروپا، از روسای کشورهای اروپایی، عدم واگذاری بودجه سال 2017 اتحادیه اروپا به پژوهش در مورد صنعت سلاح است. پول اتحادیه اروپا نباید جهت صنایع نظامی هزینه شود.
- بودجه های تحقیقاتی باید به پروژه های توسعه، مانند روش های حل و فصل درگیری و به ویژه مسائل جنگ های خشونت آمیز و راه مقابله با علل بی ثباتی محیط زیست مانند تغییرات آب و هوایی اختصاص یابد.

چرا نباید اتحادیه اروپا کمک مالی به تحقیقات در مورد صنایع نظامی را انجام دهد؟
1-  تصمیم گیری تحت تاثیر شدید لابی صنایع نظامی، در زمانی که شفافیت و توازن منافع رعایت نمی شود.
 صحبت های اولیه در اتحادیه اروپا بر حول محور تحقیقات صنعتی بوده به این شکل که گروهی از کشورهای منتخب عضو اتحادیه، با انجام تحقیقات صنعتی، سود ومنفعت حاصله را به صندوق پولی اتحادیه اروپا واریز نمایند.
 مثال قابل توجه این کشورها، گروهی از شخصیت های فعال برای تحقیقات مربوط به سیاست دفاعی وامنیتی مشترک اتحادیه اروپا )    (  CSDPاست، که به طور عمده شامل نمایندگان صنایع دفاعی و گروه های تحقیقات نرم افزاری (از 9 تا 16 گروه)  با 2 اتاق فکر، تعداد 3 کارشناس ارشد دفاعی MS و تعداد 2 نهاد از نهادهای اتحادیه اروپا می باشد.
اگر چه در ماه مارس سال 2015  معیارهای گروه متخصص در مورد طرح فوق به وضوح بیان شده، این مطلب در جامعه اروپا   تا ماه ژوئن 2016   اطلاع رسانی نشده است. نامه ای هم که در تاریخ 23/5/2016 به کمیساریای اروپا Elzbieta  Bienkowska  در این مورد ارسال شد تا به امروزهمچنان بی پاسخ مانده.
این نامه در تاریخ فوریه 2016 برابر قوانین اروپا  توسط افراد متخصص وخبره در مطبوعات منتشر شد، البته  دبیر مجمع جامعه اروپا منبع اصلی اطلاعات واضح و روشن در مورد چگونگی تصمیم گیری برای شهروندان اروپایی است و باید به طور دائم دارای آخرین اطلاعات به روز باشد.  
علاوه بر این هنوز پس از چهار ماه درخواست شبکه اروپا علیه تجارت اسلحه (ENAAT )
  برای دسترسی به اسناد، در مورد روند کار،  کارگروه افراد خبره و متخصص ، پاسخ داده نشده و ما هنوز نتوانستیم زمان جلسات اعضای GOP و آنکه چه کسی در آن جلسات حضور داشته را بدانیم واین  در حالیست که جلسات انجام و تصمیمات گرفته شده است.
در مارس 2016 مجلس اروپا با نگرانی مطالعاتی در مورد آینده تحقیقات دفاعی انجام داد: نتیجه آن مطالعات توسط 2 کارشناس برجسته بیان شد که گذشته حرفه ای یا فعالیت های فعلی آنها ارتباط بسیار نزدیکی با کسانی داشت که منافع آنها با آینده گروه مشاوران متخصص در امرمدیریت، فن آوری و نوآوری گره خورده بود. یکی از مشاوران، مشاور فنی، صنعتی و مشتری تولید تسلیحات جنگی و دفاعی است و دیگری - از گروه تحقیقاتی مسائل دفاعی آلمان و همچنین رئیس همان گروه تحقیقاتی آلمانی نیز می باشد.
درحالی عملکرد این گروه  توجیه پذیر و مشروع است  که، مشاوران گروه، موقعیتی را جهت حل وفصل مشکلات عمده ایجاد کنند و در واقع  فقط راهنما ومشاور مجمع جامعه اروپا باشند، تامین مالی مجلس اروپا، از پرداخت مالیات درآمدهای مشاوره این گروه به اصطلاح مستقل انجام می گیرد، در حالی که هیچ انتقادی از سوی جامعه مدنی  انجام نشده، برای مثال در مدتی که ( SEDE  ) سیاست های خود را در مورد مطلب مذکور تغییر داد مجلس اروپا بامطالعه وبررسی از 16 مارس تا 30 می طرح مقدماتی را طراحی کرد، هیچ نظر جایگزین دیگری در مورد این مطلب بیان نشد. کارشناسان دانشگاهی که کاملا مستقل از نظرات ذینفعان مختلف هستند، باید برای چنین نقش هایی شناسایی شوند. نتیجه اینکه یک عدم تعادل واضح در منافع در وجود دارد، و این عدم تعادل تقابل آشکار قوانین اتحادیه اروپا و تردید بر استقلال تصمیمات اتحادیه اروپا با توجه به موارد فوق است. حتی ارتقاء بودجه رسمی وابسته به خیلی معیارها  است.
2–  پارلمان اروپا وکشورهای عضو آرایی را میدهند که نمی دانند در مورد چیست،  و آنها نخواهند گفت که چگونه این پول به طور صحیح هزینه و از این به بعد مصرف خواهد شد.
متاسفانه پیشنهاد بودجه شامل جزئیات نمی شود، اینکه چگونه پول هزینه خواهد شد ومجمع جامعه اروپا:   نمی تواند اطلاعاتی را در مورد چگونگی هزینه پول ارائه دهد و اعطای سیستم مالکیت معنوی
( IPR )( مدل حاکمیت آرا بر مسائل مشکل ساز)  در این مرحله حل و فصل نشده است.
 احتمالا مجمع جامعه اروپا این قوانین را بعد از بحث پیرامون آن و درنهایت، با تصویب بودجه در دسامبر 2017 تصویب خواهد کرد. مذاکرات در پشت درب های بسته انجام شد، گرچه بعضی از اعضای کشورها گرفتار مذاکره بودند اما نه مجلس اروپا و نه هیئت نمایندگان اتحادیه اروپا نتوانستند به طور خاص در این مورد اظهار نظر کنند که همین مسئله موجب این نتایج شده.
علاوه براین در نهایت طرح مقدماتی گزارش ارزیابی مجمع جامعه اروپا در سال 2016، که باید پایه ای برای برآورد دستیاران شخصی مجلس اروپا از آینده باشد، به شکلی جدی به تاخیر افتاد و برای گفتگوها و اخذ آراء تا اواسط جولای غیر قابل دسترسی بود. تا آنجا که ما اطلاع داریم تا به این تاریخ این گزارش حداقل برای شهروندان اتحادیه اروپا هم منتشر نشده است.
  مجمع جامعه اروپا طرح بودجه را با یک ماه تاخیرارائه داد گفتگو در مجلس اروپا  به شدت و با هدف مخالفت با فرآیند دمکراسی شروع شد. برای مثال  در دوازدهم ماه جولای سال 2016 در تمام مراحل رای گیری کارگروه تحقیقاتی فناوری اطلاعات و انرژی(  ITRE ) برای اصلاحات بودجه ای که تصویب شد، نتوانستند صحبت کنند، این مطلب خیلی مبهم بود: ظاهرا  همه اعضا دارای اسنادی برای تصحیح بودجه نبودند(در آن زمان در وب سایت مجلس اروپا هیچ مدرکی در دسترس شهروندان اروپا یی نبود) و رای گیری باسرعت انجام شد.
در واقع بیشتر کارگروه های مجلس اروپا به خاطر تعطیلات تابستانی تحت فشار بودند که 
آن نیز باعث  دشواری برای اعضای مجلس اروپا( MEP )جهت برخورداری از بالاترین رای می شود.
3- اتحادیه اروپا باید سعی کند سلاحی را به جای استفاده ازسلاح های از اهمیت افتاده تقلیدی آمریکایی جایگزین  نماید.
اعضای شبکه اروپا علیه تجارت اسلحهENAAT)   ( اساسا با این دیدگاه که در جهان، اتحادیه اروپا از نظر نظامی پیرو آمریکا باشد اختلاف نظر دارند. رقابت با آمریکا در عرصه مخارج دفاعی ممکن نیست مگر اینکه اتحادیه اروپا مدل سیاسی و اجتماعی  جدیدی را ارئه دهد.این مطلب یعنی افزایش 30 درصدی بودجه ملی دفاعی جاری. 
زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا راهی جایگزین مناسبات جهانی کند که به طور جدی یک الگوی صلح آمیز را رواج دهد. برای چندین دهه گفته شده که سلاح و ابزارنظامی باید به صلح از طریق بازدارندگی منجر شود - اما آنچه در سراسر جهان شاهد هستیم این است که گسترش سلاح موجب خشونت و بی ثباتی می شود.
با توجه به آمار و ارقام موسسه بین المللی تحقیقاتی صلح استکهلم(  SIPRI ) لازم به به یاد آوری است که هزینه های نظامی جهان در سال 2015 معادل 1،670 میلیارد دلار آمریکا می باشد. اگرتنها فقط بخش کوچکی از این بودجه عظیم به منظور تامین مالی هزاران طرح صلح آمیز مصرف می شد و یا با تاثیر تغییرات آب و هوایی در کشورهای درحال توسعه، مقابله جدی می شد -  بسیاری از علل ریشه ای تنش ها و تعارضات با یک راه بسیار کارآمد تر حل و فصل می گردید.
4- با رعایت تعهدات گرفته شده، بودجه اتحادیه اروپا نباید به صورت جداگانه جهت کشورهای عضو استفاده شود.
  اگرفردی که کارشناس ارشد دفاعی درهیئت بررسی  پیمان آتلانتیک شمالی NATO)) است 2% از درآمد خالص ملی کشور خود را (  GDP) به برنامه هزینه های دفاعی اتحادیه اروپا اختصاص دهد
 ( از 20% که باید برای هزینه های دفاعی هرکشوری هزینه شود ) و سپس این مطلب را جزء مسئولیت خود بداند، می بینیم که آنها چگونه می توانند یک سیاست دفاعی منسجم را ایجاد کنند، آنها نباید بودجه اتحادیه اروپا را برای این هدف به کار گیرند و به این دلیل  2% از درآمد خالص ملی کشور خود را (  GDP) به هزینه های دفاعی اتحادیه اروپا اختصاص نمی دهند زیرا نمی توانند یا نمی خواهند نتایج حاصل از این تعهدات را در سیاست داخلی خود تقبل کنند. به این صورت، همانطور که قبلا بیان شد آنها حاضرنیستند کمترین ذره ای از اقتدار و علائق مشترک ملی کوتاه بیایند. بودجه اتحادیه اروپا دو مطلب را انجام می دهد به همان اندازه که کشورهای عضو را ضعیف می کند می تواند سپر بلای شهروندان اتحادیه اروپا درمواجهه با عملکردهای نامناسب باشد.
5- بودجه اتحادیه اروپا قابل افزایش نیست: پول باید از کجا تامین شود؟
بودجه اتحادیه برای تصمیمات راهبردی رهبران اتحادیه اروپاEU)  (کافی نیست به عنوان مثال:
- بودجه چند ساله اخیر، (MFF) در مقایسه با سال های  2007 تا 2013 کاهش داشته در حالی که چالش افزایش بودجه وجود دارد.
 - با طرح جونکر(Juncker) ، سند چشم انداز سال 2020 اتحادیه اروپا، (( H2020  در مورد مسائل مالی کاهش پیدا داشته ( دراین طرح اروپایی ها برای سرمایه گذاری های راهبردی، پول اختصاص می دهد)،  اخیرا که مجلس اروپا توجه خود را به تاثیر دیگر موارد بودجه بالابرد درخواست مجمع جامعه اروپا برای طولانی کردن این طرح ( طرح جونکر Juncker  ) انجام شد.
- در رابطه با اجرای این طرح ( طرح جونکر Juncker  ) مجمع جامعه اروپا ، تاخیر زیادی داشته: سطح پرداخت نشده صورتحساب ها در پایان سال 2014 بالغ بر7/24 بیلیون یورو بود و از سال 2007 بالغ بر 139 بیلیون یورو یعنی  معادل 17% بودجه اتحادیه اروپا نیز به آن اضافه می شود.  با این وضعیت مالی احساس نمی شود که اتحادیه اروپا تعهدات جدیدی را در منطقه برای خود ایجاد کند و آنچه مسلم است این وضعیت نیازهای واقعی اروپاییان را برآورده نمی کند.
6- این هزینه باید در مناطق دیگرموجب افزایش شغل شود و کمک به ایجاد صلح از طریق ابزار مدنی انجام گیرد.
 استفاده از این منابع در جهت افزایش اشتغال و تولید می تواند پاسخ به چالش های عمده ای باشد که ریشه علل بسیاری از درگیری هاست مانند تغییرات آب و هوا یی که اثرات آن " تهدید جدی برای ثبات کشورهای و جوامع در دهه های آینده است " (نگاه کنید به گزارش جدید تاثیر آب و هوا برصلح تهیه شده توسط گروه کشورهای G7) جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی و کمک به ثبات صلح  در منطقه، برای مدت چهار سال از سال 2017-2014 یازده میلیون یورو اختصاص خواهد یافت،نظر اروپا این است که " تغییرات آب و هوایی یکی از بالاترین خطرات برای امنیت جهان است که موجب بی ثباتی و درگیری است".  
در مورد راه های غیر خشونت آمیز برای جلوگیری و یا حل و فصل درگیری گفت: تنها 9% از بودجه کمک به ثبات وصلح ) ICSP )به مقابله با درگیری و بحران و ایجاد صلح اختصاص یافته.از سال 2017-2014 یعنی برای این چهار سال 5/25 میلیون هزینه بازسازی ساختمان ها و گفتگو و آشتی برای فعالان جامعه محلی در کشورهای ثالث هزینه گردیده.
بنابراین با توجه به این بودجه 25 میلیون یورویی پیش بینی شده دستیاران و مشاوران شخصی مجلس اروپا در تحقیقات دفاعی معتقدند، فقط برای یک سال می توان تاثیر مستقیم بر روند صلح داشت. بسیاری از نمونه های دیگر مانند  حقوق اساسی، عدالت اجتماعی و یا دسترسی به آموزش و پرورش جزء این مقوله است.
در آخرین گزارش گزارش گیری و شنود با تکنیک های هوشمند کامپیوتری (CAAT )بیان شده که برای توسعه اشتغال ممکن است بودجه از بخش نظامی به بخش استفاده ازانرژِهای تجدید پذیر اختصاص یابد.


7- سود سرمایه گذاری در صنایع نظامی و انتقال آن به کشور ثالث ازهزینه بالای مبالغ پول مردم وثروت های عمومی از طرق مختلف حاصل می گردد  در حالیکه با انتقال فناوری به کشور ثالث به قوانین، خواست مردم و منافع عمومی احترام گذاشته نمی شود.
 باید یادآوری کرد که اکنون چگونه هزینه صنایع نظامی از پول مردم با روش های مختلف انجام می گیرد:
- تمام شرکت ها ی صنایع نظامی با پرداخت مالیات توسط  زیرساخت ها احداث شده اند.
- شرکت ها وکارخانجات نظامی مالیاتی برای تولید پرداخت می کنند که نه تنها دولت خریدار تولیدات آنهاست بلکه بسیاری از کشورهای ثالث با کمک صندوق توسعه اتحادیه اروپا بخشی از بودجه ملی خود رابرای خریداری آن تولیدات، به عنوان هزینه های دفاعی هزینه می کنند.
- آخرین ومهمترین مساله؛ پرداخت بخشی از هزینه ها ی تحقیقاتی و توسعه صنایع نظامی توسط دولت، بودجه دانشگاه ها و یا موسسات تحقیقاتی صورت می گیرد. 
علاوه بر این، کارشناسان تحلیلگر اطلاعات تحقیقی( EDA) اذعان کردند که در روند تحقیقات تغییری خلاف آنچه که بوده انجام گرفته، به این صورت که اگر برای تحقیقات نظامی طولانی نیاز به صرف بودجه داخلی بود: اول تحقیقاتی که جهت پیشرفت فناوری نیاز است انجام می شود  بعد مسائل نظامی در اولویت قرارمی گیرد: بنابراین سوددهی صنایع دفاعی نیز نتیجه تحقیقاتی است که با پول های مردم تامین مالی می شود.
از سوی دیگر در صنایع دفاعی یک بازی برای فرار از پرداخت مالیات وجود دارد به گزارش یک روزنامه هلندی:  دراین کشوربا استفاده از خلاء قانونی 7 شرکت از 10 شرکت بزرگ بین المللی تولید سلاح و یک سوم از صد شرکت بزرگ صنایع دفاعی مالیات پرداخت نمی کنند (برای مثال ایرباس و سیستم های BAE) دلیل اصلی این است که در هلند یک " فضامالی بسیار رقابتی" برای فرار از پرداخت مالیات وجود دارد "در حالی که فروش صنایع نظامی در درجه اول  وابسته به هزینه پول مردم و استفاده از بودجه عمومی است که برای رفاه مردم هزینه نمی شود.
یکی دیگر از نگرانی های عمده افزایش انتقال تکنولوژی به کشورهای ثالث به منظور رسیدن به معاملات است: به گفته کارشناسان سلاح و ناظران خارجی مانند موسسه بین المللی تحقیقاتی صلح استکهلم ( SIPRI  ) ، درخواست کشورهای وارد کننده صنایع نظامی برای تولید داخلی و انتقال دانش صنایع نظامی به عنوان بخشی از قرارداد خود با کشورهای تولید کننده سلاح، به طور فزاینده ای رو به افزایش است.
به عبارت دیگر به لطف کمک های مالی اتحادیه اروپا فن آوری های جدید و به روز می تواند در 10 یا 15 سال به خوبی به کشورهای ثالث منتقل شود بنابراین این داد و ستد  آنها را به یک مسابقه بی پایان جهت فن آوری سلاح سوق می دهد و به توسعه پایان دهد.
کوتاه اینکه نتیجه عمده ای که دستیاران شخصی PA  ومعاونین اتحادیه اروپا خیلی واضح وشفاف بر آن اطمینان دارند پاسخی جالب برای صنایع نظامی است. آنها معتقدند که با توجه به معیارهای موجود حتی از منظر کسانی که موافق تحقیقات در مورد صنایع نظامی هستند هزینه از پول مردم برای تحقیقات دفاعی امری خطرناک است.
8- در زمانی که حتی هنوز پیش پرداخت PP ) )   این طرح تامین وجه نشده دستیاران شخصی ومعاونین اتحادیه اروپا،  پیگیری بودجه طرح فوق را انجام می دهند تا این بودجه در آینده نزدیک واگذار شود.
بودجه این طرح آزمایشی که در کمیته سیاست دفاعی وامنیتی مشترک اتحادیه اروپا CSDP) ) 
  طراحی و تحقیقات مربوط به آن توسط کارشناسان تحلیلگران اطلاعات تحقیقی  (EDA (انجام و در سال 2014 به آن رای داده شد قبل از اکتبرو یا نوامبر 2016 امضا نمی شود. آئین نامه بودجه 2017  بین اکتبر تا نوامبر 2016 تصویب می گردد وبودجه 2017 از دسامبر 2017 تا ژوئن 2018 به پایان می رسد.
با توجه به سند موجود درمجلس اروپا در مورد این پروژه ی آزمایشی و تخصیص منابع مالی در بودجه 2016 و 2017 مشخص می شود این تخصیص بودجه یک عمل مقدماتی است که به طور معمول برای پروژه آزمایشی موفق انجام می شود. در این وضعیت ما از هرگونه تحقیقات دفاعی معاونین اتحادیه اروپا (PA (دور خواهیم بود:
با توجه به وابستگی زمانی به آئین نامه بودجه،  کارشناسان تحلیلگران اطلاعات تحقیقی ( (EDA ممکن نیست بتوانند در این مدت، جهت انتشار، برآورد ظرفیت و مدیریت به موقع و اختصاص 5 تا 7 برابر پیش پرداخت)  PP  ) قبل از تصمیم گیری برای این طرح، به نتیجه برسند. تمایلات بازیگران صنایع دفاعی درنوع طرح، کیفیت آن و میزان موفقیت، سطح شراکت وسهیم بودن موسسات و شرکت های کوچک و متوسط  SME   و کشورها و دیگر مسائل اگر غیرممکن نباشد، همیشه مشکل خواهد بود.
و در آخر راهی برای ارزیابی، امکان سنجی و سودمندی این طرح توسط کارشناسان تحلیلگر اطلاعات تحقیقی)  EDA )وجود ندارد )(گزارشی که در مورد یکی از پیش پرداخت ها ( PP) از مجمع جامعه اروپا  در  پروژه های آزمایشی و اقدامات مقدماتی در مارس 4- 2016 منتشر شده)( یا به عبارت دیگرتحلیل کارشناسان تحلیلگران اطلاعات تحقیقی ( EDA ) از مدیریت بودجه و نظارت بر پروژه ها این است که میزان پیش پرداخت ( PP ) حتی کمتر ارزش افزوده کل مبلغ است: آیا پروژه مالی اتحادیه اروپا دارای ارزش افزوده واقعی بوده؟ آیا آنها ( اتحادیه اروپا ) به تمام اهداف روشن ومشخص پیش پرداخت ( PP )جوابگو هستند؟ آیا آنها ( اتحادیه اروپا ) در راستای اجرای این طرح، همکاری سالمی باهم دارند؟
 قبل از آغاز تصدی 3 سال معاونت معاونین اتحادیه اروپا ( PA  ) امکان اطلاع از میزان پیش پرداخت (PP  ) بالای 80 میلیون یورویی نخواهد بود. دریافت بودجه در زمان ممنوع، موجب از بین رفتن مبالغی می شود که جهت بسیاری از اولویت ها باید مورد استفاده قرار بگیرد و این عمل ناشایستی است. ممکن است مبالغ بسیار اندکی جهت صنایع نظامی اختصاص یابد، اما این مورد برتری بخش صنایع نظامی نیست: چنانکه بودجه مقدماتی اجرایی مصوب سال 2017 اتحادیه اروپا برای مسائل انسانی و دمکراسی برابرسند EIDHR )  ) که سند آزادی فردی و قوانین انسانی اروپا است و از سال 2007 تصویب گردیده برابر000/804/132 یورو است و برآورد مالی برای موفقیت این طرح به شدت از میزان واگذاری کمتر است. در هر سال برای ترویج و محافظت از سند انسانی و پشتیبانی مناسب از طرح های بزرگ،  باید بیش از 25 میلیون یورو هزینه شود.
9- با این طرح، صنایع نظامی از شرایط مالی مطلوب تری که اتحادیه اروپا موجب شده، بهره مند    می شوند.
  متاسفانه بودجه پیشنهادی، جزئیات چگونگی هزینه ها و به ویژه شرایط اعطای آن را بیان نمی کند. نتیجه اطلاعات در دسترس، فقط توسط گروه افرادی که به مجمع جامعه اروپا ( EC  ) مشاوره می دهند تامین می شود. این مساله به شدت مشکل زاست اما این اهداف همیشه:
-  در زمانی که به طور طبیعی در چارچوب برنامه های اتحادیه اروپا برای اهداف غیرنظامی متوسط حدودا 80% تامین اعتبار می گردد،100%هزینه طرحهای تحقیقاتی با گزارش معاونین اتحادیه اروپا تامین می شود. 
- علاوه براین،  ذخیره مالی برای هزینه های اضافی 25% بیشتر از قبل می باشد و معمولا جهت تحقیقات غیرنظامی هزینه می شود.
- بنابراین در مدتی که پرداخت ها برای هرنوع درخواستی شروع نشده صنایع نظامی از بیشترین بخشش های مالی  اتحادیه اروپا بهره خواهند برد.
موضوع اصلی، رقابت صنایع برای افزایش  ظرفیت صادرات است که صنایع نظامی نیزشامل این مطلب می شود یکی از مسائل این است که، چگونه با انجام یک روش مناسب و خاص، صنایع نظامی باید سود دهی داشته باشند؟ و اگر این صنایع مانند دیگر بخش ها نیستند، بنابراین چگونه معاونین اتحادیه اروپا در این موضوع خاص باید یک تجارت مهم را با دقت و آگاهی و به منظور افزایش تمایل به جابه جایی فن آوری نظامی به منظور انجام تجارت، راهبری کنند.
درسند آزادی فردی و قوانین انسانی اروپا (EIDHR  ) که به شکل فوق العاده واستثنایی درموقعیت های به شدت مشکل برای  کمیته سیاست دفاعی وامنیتی مشترک اتحادیه اروپا (               ( CSDP     تنظیم می شود، اعلام گردیده که تقریبا هیچ وقت 100%  هزینه طرح های اجرایی تامین مالی نمی شود. در بیشترین مورد، اتحادیه اروپا بالای 80% از هزینه های مشمول این طرح ها را پرداخت می نماید( در بعضی مواقع فقط 75% پرداخت می شود ) و سازمانهایی که غیر انتفاعی و بدون سود هستند درگیر پیدا کردن منابع مالی از جایی دیگر هستند. برای سازمان های غیر انتفاعی و بدون سود فقط 5% از جمع هزینه های اداری و حکومتی و 7% از هزینه های پیش بینی نشده در دسترس و فراهم است، اما استفاده از آن مستلزم نظارت های سختگیرانه  و ارائه درخواست های پرجزئیات، مفصل و ارائه رسید پول می باشد.

10-  حکومت با نگرش (  IPR)  قوانین مالکیت فکری  با "تمایل به توزیع فناوری"  
گزارش گروهی از افراد خبره GoP)  ) می گوید با توجه به قوانین مالکیت فکری ( IPR) ، حکومتها بیشتر موافق پژوهش درمورد طرح های صنعتی به نسبت دیگر طرح های تحقیقاتی هستند )( حتی نوشته شده که با توجه به قوانین مالکیت فکری( IPR)   و مذاکره با  بخش امنیتی تحت نظر) H2020)   به نظر میرسد که پژوهش در مورد صنایع نظامی بیشتر مقبول است)(. درزمانی که می توان فهمید پژوهش در زمینه نظامی دارای حساسیت خاصی است، روشن و واضح است که موضوع اصلی در این تحقیقات،  ادامه وحفاظت آن است قوانین مالکیت فکری تاثیر مهمی بر نوآوری و ابتکارجهت مقرون به صرفه بودن وسودبخشی دارد. رئیس مجمع جامعه اروپا آلاین آلکسیس که سیاستمدارکهنه کاری است اعلام داشته  که در مدت مباحثه کمیتهSEDE) )،  قوانین مالکیت فکری   IPR )) یک بحث کلیدی ومهم برای صنایع بوده است. (30 می 2016)
به بیان دیگردر زمانی که یک صنعت دارای صادرات است باید 125%  منابع مالی بودجه عمومی را دریافت نماید. پیشنهاد  افراد خبره( GoP) اظهار می دارد که دورنمای قوانین مالکیت فکری  IPR )) باید کاملا بین شرکائ تجاری محفوظ بماند و پیش زمینه قوانین مالکیت فکری   IPR )) نیز فقط درمیان شرکای تجاری بیان شود. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو، به ازای پولی که برای تحقیقات پرداخت میکنند فقط "مجموعه ای از اطلاعات مشروح از هدف تحقیق و خلاصه ای از نتایج انجام کار بعلاوه آمار روشنی از درخواست های نظامی و شاید طرح های بهره برداری از صنایع نظامی" را  دریافت می دارند. این مطلب به گسترش ماهیت و ظرفیت اجرایی تحقیقات دفاعی و مسئولیت تبلیغ نتایج آن کمک خواهد کرد.
11- روش دولتی پیشنهاد شده مبهم و موردپسند صنایع ومنافع ملی ست.
ویژگی مقدماتی طرح ها ی مدیریتی صنایع نظامی این است که:
مدل پیشنهادی دولت که توسط افراد خبره و کارشناسان تحلیلگر اطلاعات تحقیقی تهیه شده نسبتا مبهم بوده وبیشتر با نقش صنعت نظامی و خواسته های کشورهای عضوسازگاری دارد این مدل ها به نهادها و سازمان های اتحادیه اروپا مانند مجمع جامعه اروپا  وبیش از آن به نهاد وابسته به عملیات خارجی نیروهای مسلح اروپا )   EEAS) که فقط  قسمتی از یک گروه مشورتی برای نمونه های صنعتی است ضررمیزند. مدل پیشنهادی نباید در کل کمیسیون های برنامه ریزی تعمیم داده شود، همچنین کمیسیون ها به انتخاب کارشناسان موصوف نباید باشد. در حالی که خواسته بعضی معاونین اتحادیه اروپا اجرای مدل پیشنهادی دولتی است چگونه اتحادیه اروپا در این موقعیت می تواند حافظ مصالح عمومی باشد ؟ در سند چشم انداز سال 2020 اتحادیه اروپا( H2020)   پیشنهادات افراد خبره باید با قوانین دولتی در بخش دفاعی سازگار باشد:
کمیسیون های برنامه ریزی ، ترکیبی ازنماینده های) MS ( است که کارشناسان ارشد دفاعی می باشند و تحت نظارت مجمع جامعه اروپا عمل می کنند، اما مجمع جامعه اروپا  باید فقط به عنوان تسهیل کننده و ناظر عمل نماید و نمی تواند در تصمیمات دست اندازی کند (مانند بیشتر کمیسیون های برنامه ریزی). بمنظورجلوگیری از دورشدن از مصالح عمومی وملی، مجمع جامعه اروپا باید مانند یک ایجاد کننده اجماع همگانی که چالشهای ویژه ای دارد عمل کند. چگونه می شود  زمانی که افراد خبره جرات و شهامت تعیین  دقیق و کامل تصمیم ، شیوه و روش تصمیم گیری را ندارند(اتفاق آرا یا آرا بالاتر) مجمع جامعه اروپا نقشی را بدون هر تصمیمی اعمال فشار( نفوذ) بازی کند؟
افراد خبره به منظورهماهنگی بیشتر با گروه مشورتی دفاعی(DAG  ( تشکیل جلسه داده وتصمیمات را جهت تجدیدنظر و تصویب نهایی به معاونین اتحادیه اروپا اعلام می دارند که نهایتا ممکن است، این مصوبات برنامه تحقیقات دفاعی اروپا ( EDRP ) شود.
گروه مشورتی دفاعی باید نماینده بانک دارها، و احتمالا صاحبان صنایع نظامی، کارشناسان نظامی، سازمان تحقیقات صنعتی نظامی (RTO  ) و نهاد وابسته به عملیات خارجی نیروهای مسلح اروپا  و کارشناسان تحلیلگر اطلاعات تحقیقی باشند.
به دلایل مختلف تا به حال برای رسیدن به نتایج ملموس ، آژانس اجرایی با کارشناسان تحلیلگر اطلاعات تحقیقی نسبت به  کارشناسان ارشد دفاعی شاغل در بخش نظامی، بسیار موفق بوده است. یکی از دلایل این است که بسیاری از کشورهای عضوتمایلی برای ترک این آژانس ندارند.
12- معاونین اتحادیه اروپا، شهروندان اتحادیه اروپا را به امنیت بهتری راهبری نخواهند کرد، زیرا نه کشورهای عضو ونه صاحبان صنعت آمادگی به ایفای نقش در منافع ملی را ندارند.
بسیاری از طرفداران انجام هزینه بودجه اتحادیه اروپا برای تحقیقات نظامی، معتقدند که معاونین اتحادیه اروپا به برنامه تحقیقات دفاعی اروپا برای پیشرفت ادغام اروپا در امور دفاع کمک خواهند کرد.  در حالی که اهمیت ادغام اروپا روشن است، حتی از این زاویه، طرفداران معاونین اتحادیه اروپا انتظار دارند پاسخ سوالات خود را بگیرند. در حال حاضر بسیاری ازمعیارها  نشان می دهد که حفظ منافع صنایع نظامی که هدف اصلی معاونین اتحادیه اروپا می باشد تحت پوشش ترویج مشاغل دراتحادیه اروپا و رشد اقتصادی ازطریق رقابت صنایع نظامی است.اساسی ترین مطلب، برای ده ها کارشناسان ارشد دفاعی ناتوانی به جهت برنامه ریزی به سبب تکمیل و تلفیق سیاست های دفاعی ومنافع ملی است، رقابت شدید میان کارخانجات و کشورهای رهبری کننده در بخش نظامی هنوز هست وخواهد بود. با همچنین وضعیتی چگونه آنها می توانند جهت تامین منافع خود مشارکتی ناگهانی داشته باشند؟
بررسی مجلس اروپا در مورد آینده تحقیقات دفاعی نشان میدهد که در زمان بحران و بودجه محدود،  برنامه های تحقیقاتی کارشناسان ارشد دفاعی اروپا نسبت به دیگر نقاط جهان سیر نزولی بیشتری خواهد داشت و به دنبال این مساله، معیار اقتصاد و بهره وری نیز بیشترتحت تاثیر قرار می گیرد:
از سال 2006 تا سال 2013 برنامه های تحقیقات اروپا نسبت به برنامه های تحقیقاتی جهانی کاهش 40% ، برای تحقیق و توسعه کاهش 2/29% و برای برنامه های تحقیقاتی و آموزشی کاهش  7/27% داشته است. این میزان برای کسب سود از تجهیزات نظامی  تولید ات مشترک 32% -   می باشد.
این روند توسط کارشناسان تحلیلگر اطلاعات تحقیقی اثبات شده. صنعتی ملی  برای دردست گرفتن معاملات در داخل و خارج از اتحادیه اروپا با بخش نظامی رقابت شدیدی دارد ولی حاکمیت ملی در اتحادیه اروپا حرفی برای گفتن ندارد.
86% از انتقال بخش اعظمی از صنایع نظامی اروپا در 10 برنامه های تحقیقاتی کارشناسان ارشد دفاعی تجمیع شده، و 3 کشور فرانسه، انگلستان و آلمان 86% سرمایه گذاری در مورد آموزش وتحقیق را برعهده دارند.
 زمانی که در مورد این مطلب تعهد کشورهای عضو اتحادیه اروپا فقط بیان جملات زیبا ولی بدون واقعیت عینی است، چرا آنها ( سه کشور فرانسه، انگلستان و آلمان ) باید ناگهان علایق مشترکی در اتحادیه اروپا بیابند؟ حتی آنجایی که در مورد قانون دوفاکتو de facto اتفاق آرا وجود دارد، کارشناسان تحلیلگر اطلاعات تحقیقی ، اقدامی نمی کنند مگر با خواست رای دهندگان. در چنین وضعیتی احتمالا پول به جیب تعداد کمی از کشورها، شرکت ها و گروه های تحقیقاتی که قبلا در منطقه خیلی فعال بودند، می رود. 
این ادعا که برای یک بار واگذاری پول به کشورها، آنها را ملزم به همکاری و به طور طبیعی و خود به خود به یکپارچگی بیشتر اروپا رهنمون کنیم قانع کننده نیست، سابقه این مطلب در اتحادیه اروپا بسیار وجود دارد:
در سال 1950 پروژه " دفاع مشترک کشورهای اروپا " شکست خورد زیرا مخالفت ملیت های مختلف اروپا را در بر داشته  و تمرکز بر روی مسائل اقتصادی بود، شروع این عمل طبیعتا کشورهای اتحادیه اروپا را  به اتحاد رهبران سیاسی می خواند: 60 سال پیش پیشرفت این پروژه خیلی محدود بوده و نتیجه سیاست خارجی وامنیتی ( به غیر از تجارت بین المللی ) هنوز هم کاملا درون دولتی است، در این منطقه هر حکومتی به سختی قدرت تصمیم گیری خود را به مجلس اروپا و نهاد وابسته به عملیات خارجی نیروهای مسلح اروپا( EEAS )متکی می کند و ترجیح می دهد آزادی عمل این دو نهاد محدود باشد.
همین مطلب را می توان در مورد هماهنگ سازی اجتماعی و مالی گفت: در سال 1986 بازار واحد اتحادیه اروپا  به عنوان یک راه برای فشار به کشورهای عضو به پذیرش ادغام بیشتر در مورد مسائل اجتماعی و مالی، دوباره اقدام نمود که یک بازار داخلی  در این امر می تواند به طور طبیعی به هماهنگی بیشتر در این زمینه منجر شود دوباره 30 سال بعد این مساله به علت قوانین بازار داخلی و نیروی کار محدود شد دولت های اروپایی هنوز هم علاقه مند نیستند در مسائل اجتماعی تمام اروپا شرکت نمایند و ترجیح می دهند پرداخت مالیات هنوز کاملا تحت صلاحیت ملی باشد.
از نظر پشتیبانی کننده های برنامه تحقیقات دفاعی  اروپا (ERDP  ) ، با توجه به عملکرد مقدماتی و تکمیلی اجرایی چندین دهه، گسترش کفایت نظامی و اتحاد وهمبستگی اروپا، دور از ذهن است.
در عین حال میلیاردها یورو که باید جهت پاسخ به چالش های عمده جدید و بزرگ و تاثیر مثبت و مستقیم برای شهروندان اتحادیه اروپا سرمایه گذاری شود از دست داده می شود.

 

کلام آخر:
چرا اتحادیه اروپا نباید برای تحقیقات نظامی هزینه کند؟ زیرا
" در جهان مسلح، صلح با کمبود بودجه روبرو است "
بان کی مون، رئیس سازمان ملل متحد، 9 سپتامبر 2009 ، مکزیکوسیتی.
اختصارات
1 - برنامه های تحقیقات دفاعی اروپا EDRP    
    European Defense Research Program
2 - سیاست دفاعی وامنیتی مشترک اتحادیه اروپا  CSDP
 Common security and defense policy
3 - کارشناس ارشد دفاعی  MS
Master Science     
4 - جامعه اروپا EC  
European Community 
5 - گروهی از افراد سرشناس و خبره  GoP
 Group of personalities
6 -   شبکه اروپا علیه تجارت اسلحه  ENAAT
European Network Against Arms Trade 
7 - گروه مشاوران متخصص در امرمدیریت، فن آوری و نوآوری   PA

 
 PA(PA Consulting Group is a consultancy specialising
 in management consulting, technology and innovation. It has clients in both the private and public sector including local and national Governments and the defence sector. It has offices in Europe, the Nordics, the United States, the Persian Gulf and Asia Pacific[1].
PA به معنای گروه مشاوران متخصص در امرمدیریت، فن آوری و نوآوری است. مشتریان این گروه در هر دو بخش دولتی و خصوصی از جمله دولت های محلی و ملی و بخش دفاعی می باشند. دفاترآن در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خلیج فارس، آسیا و اقیانوسیه است).
8 - سیستم مالکیت معنوی IPR
    IPR   یا مالکیت معنوی یعنی:

            Intellectual Property includes all exclusive Rights to intellectual creations. It encompasses two types of rights: industrial property, which includes inventions (patents), trademarks, industrial designs and models and designations of origin, and copyright, which includes artistic and literary property. For many years the European Union has had an active policy in this area, aimed  at  harmonizing  legislation between Member States. Since the entry into force of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU) in 2009, the EU has had explicit competence for intellectual property rights (Article 118).
مالکیت معنوی شامل تمام حقوق منحصر به فرد معنوی است. این شامل دو نوع حقوق: مالکیت صنعتی، که شامل اختراعات (اختراع ثبت شده)، علائم تجاری، طرح های صنعتی و مدل و طراحی، و کپی رایت، اموال هنری و ادبی است. برای سال های بسیاری اتحادیه اروپا با هماهنگی قوانین بین کشورهای عضو سیاستی فعال در این زمینه، داشته است. از آنجا که ورود کشورهای غیر عضو بر عملکرد اتحادیه اروپا (TFEU) تاثیر منفی داشته، در سال 2009 مقرر شد که، اتحادیه اروپا مقام ذی صلاح صریح و روشن برای حقوق مالکیت معنوی در اروپا باشد ( ماده118 ).


9 - کارگروه تحقیقاتی فناوری اطلاعات و انرژی  ITRE     
Information Technology  on Reaserch and Energy   
10 - اعضای مجلس اروپا MEP 
Member European parliament

11 - موسسه بین المللی تحقیقاتی صلح استکهلم            SIPRI
 Peace Research Institute Stockholm   International
12 - پیمان آتلانتیک شمالی    NATO
 North Atlantic Treaty Organization
13 - درآمد خالص ملی کشور  GDP
 Gross Domestic Product
14- بودجه چند ساله اخیرMFF
Multiannual Financial Framework 
15 - سند چشم انداز سال 2020 اتحادیه اروپا  H2020 
Horizon2020
Horizon:
Designed to boost  Europe knowledge driven economy H2020 will provide a whopping E15 billion worth of funding for research and innovation activities in Europe and beyond over the next two years.
افق فکری:
طرحی است که به موجب آن  فرهنگ اروپاییان جهت پیشرفت اقتصاد افزایش خواهد یافت.               
در طرحH2020   در دو سال آینده 15 میلیون یورو برای تحقیقات و فعالیت های مبتکرانه در اروپا تامین اعتبار گردیده.

16 - گروه کشورهای G7
The G7, or G-7, is a group consisting of the finance ministers of seven industrialized nations: the U.S., U.K., France, Germany, Italy, Canada and Japan.
گروه کشورهای G7 شامل هفت کشور صنعتی جهان " آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن می باشند.
17 - سازمان ثبات وصلح   ICSP
Instrument Contributing to Stability and Peace

18 - گزارش گیری و شنود با تکنیک های هوشمند کامپیوتریCAAT
 Computer assisted audit techniques

19 – کارشناسان تحلیلگر اطلاعات تحقیقی EDA
Exploratory Data Analyze
20 - پیش پرداختPP  
Pre paid
21 - موسسات و شرکت های کوچک و متوسط  SME  
 Small and medium enter prizes
22 - سند آزادی فردی و قوانین انسانی اروپا است  EIDHR
 European Instrument for Democracy and Human Right
23 -  نهاد وابسته به عملیات خارجی نیروهای مسلح اروپا  EEAS
European External Action Service
24 - کمیسیون های برنامه ریزی   PC
  Programe   Committee
25 - گروه مشورتی دفاعی DAG 
  Defence Advisory Group
26 - سازمان تحقیقات صنعتی RTO
 Research Technology Organisation

 

شناسنامه


کدخبر: ۱۶۲۴۰۱
تاریخ: ۱۳۹۶/۲/۲۷     ساعت: ۱۶ : ۱۳
امتیاز به این خبر:
  • 4
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


شهرزاد.الف

جناب هنرجويي بسيار مقاله وزين و ارزشمندي بود.سپاسگذارم

۳
۰
مريم

دقيق وسنجيده.بسيارعالي
خسته نباشيد

۲
۰
مهسا جلالي

خيلي عالي بود
ممنون

۴
۰
ر.قاسمي

با سپاس از آقاي هنرجويي از مقاله و اطلاعات شان.

۴
۰
ر.قاسمي.

سپاس از آقاي هنرجويي از مقاله و اطلاعات کاملشون.

۴
۰
ر.قاسمي

سپاس از آقاي هنرجويي از مقاله و اطلاعاتشون.

۴
۰
وحيد ابراهيمي

سلام
ممنون از آقاي هنرجويي و مديران سايت
با توجه به سابقه درخشان و تجربه آقاي هنرجويي ازشون تقاضا دارم در مورد آينده کشوران حوزه خليج فارس و سياست هاي راهبردي ايران در قبال آن ها مقاله اي رو تهيه کنن

۵
۰
ف .شاهرودي

بسيار خوب بود

۵
۰
س -ياري

مقاله بسيار جالبي بود

۳
۰
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۱ فروردين
  • ١٤ شعبان ١٤٤٠
  • Apr 20 2019