صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

بی مهری تولیدکنندگان فیلم به «طراحی لباس»

به گفته سمیه سنقری طراحی لباس رشته ای تخصصی است که فرد باید در آن علاوه بر علاقه، تخصص کافی نیز داشته باشد اما متاسفانه این گونه نیست. در این هنر باز است و همه دارند کار طراحی می کنند.

سمیه سنقری طراح لباس و صحنه سینما و تلویزیون در گفتگو با جهانی خبر با اشاره به مطلب فوق گفت: در بخش طراحی لباس آدم هایی که احتیاج به دانش و تجربه دارند و باید با دستیاری کارشان را آغاز کنند، اما بدون هیچ تمرین و ممارستی مشغول به کار می شوند و این خطری است که در کمین سینما و تلویزیون قرار گرفته است.

وی که از سال 84 در این عرصه وارد شده است افزود: برخی افراد و صاحبان آثار سینمایی بر این عقیده هستند که دست تهیه کنندگان بسته شده و با توجه به سنگین بودن بودجه یک فیلم، دیگر خیلی ها سراغ طراحان شناخته شده نمی روند و تنها سریال ها هستند که به این طراحان پرسابقه مراجعه می کنند.کمتر فیلم سینمایی با تهیه کننده غیر دولتی پیدا می شود که سراغ طراحان پرسابقه رفته باشد اما در کنار این موضوع بنده معتقد هستم که بعضی از طراحان آنطور که بایسته و شایسته است به کارشان اهمیت نمی دهند، کاری برای اثر نمی کنند و حتی لباس های شخصی بازیگران را گرفته و از آن استفاده می کنند و تنها نامشان در تیتراژ پایانی اثر دیده می شود که این امر یعنی فاجعه در هنر سینما و تلویزیون.

سنقری که در حال نگارش یک فیلمنامه جنجالی است تصریح کرد: در سینما و تلویزیون طراحان لباس خوب و برجسته کم نداریم، اما متاسفانه در سینما، تلویزیون، تئاتر و بخصوص تله فیلم ها به مقوله لباس و نوع پوشش به هیچ عنوان آنگونه کهضروری است بها داده نمی شود و در حق این موضوع اجحاف می شود.

این طراح لباس ادامه می دهد: در هر رشته ای تعصبات شغلی وجود دارد، اما باید این را در نظر گرفت وقتی در جشنواره های مهم تئاتری و سینمایی بخش طراحی لباس در جایگاه شایسته خود قرار نمی گیرد، وقتی طراحی لباس توسط کارگردان و تهیه کننده دیده نمی شود آیا طراح لباس از فعالیت دلسرد نخواهد شد؟

سمیه سنقری که دارای 30 طرح برگزیده طراحی لباس از بنیاد لباس و پوشش اسلامی است یکی از مشکلات را فرق گذاشتن میان طراحی دکور و صحنه عنوان می کند. و می گوید: به نظرم طراحی لباس و دکور مکمل یکدیگر هستند، اما جای سوال است که چرا به طراحی دکور اهمیت داده می شود اما طراحی لباس مهم تلقی نمی شود و من در این سال ها جواب منطقی برایش پیدا نکرده ام. وقتی از مسئولان نیز پرسیده می شود آنها هم جوابی ندارند و کسی پاسخگو نیست.

این طراح لباس که آخرین کار وی زنی با ارابه چوبی است که خود را برای حضور در جشنواره کن آماده می‌کند یادآور شد: امروزه فیلم های سینمایی که تولید می شوند عموما فیلم هایی هستند که کارگردانان زیاد به لباس ها توجه نمی کنند، آنها به دلایل مختلف سعی می کنند از طراحان لباس کم تجربه استفاده کنند و این امر باعث می شود طراحی لباس در فیلم دیده نشود. اما در فیلم زنی با ارابه چوبی آقای خداداد جلالی کارگردان کار در بخش لباس بهترین همکاری و مشاوره را به بخش لباس داشتند که همین امر باعث شده است این فیلم در بخش لباس مورد توجه داوران و منتقدان و کارشناسان قرار گیرد.

سنقری که تجربه بازی در چندین اثر سینمایی و تلویزیونی مانند سریال طنز مسافران و فیلم‌های سینمایی میگرن، گوشی قرمز و عزیز خاکستری من را در کارنامه هنری خود دارد افزود: در فیلم ها شخصیت سازی کمتر صورت می گیرد و برای نمونه باید بگویم اکثر بازیگران از لباس های خودشان یا لباس های معمولی استفاده می کنند و این در حالی است که لباس بازیگران در سینمای جهان یک الگوسازی در جامعه نیز به شمار می رود.  زمانی که بتوانیم در سینما شخصیتی را پرورش دهیم که به دل مردم بنشیند به طور حتم در آن هنگام می توانیم به لباس همان بازیگر نیز اهمیت دهیم.

وی اقتصاد و بودجه را نیز در رشد طراحی لباس مهم دانسته و عنوان می کند: اگر به مقوله طراحی لباس به اندازه طراحی دکور بودجه مناسب اختصاص یابد، می توان انتظار داشت طراحی  لباس های کهنه یا همان تاناکوراهای معروف می کنند یا اغلب از بازیگرها می خواهند
از لباس های شخصی خود استفاده کنند.
 وی تاکید می کند: «از منظر مفهومی یک طراح لباس قاعده کارش ایجاب می کند به طراحی و ایده پردازی بپردازد در صورتی که در تلویزیون به طراحان کم لطفی می شود و آنها را به شکل جامه دار در می آورند.

سنقری عدم دید تخصصی به طراحی لباس را چالش بزرگ سینمای ایران دانست و تاکید کرد: در همه جای دنیا هر تخصصی شرایط خاص خود را دارد و در ایران نیز این گونه است. در زمینه طراحی لباس در سینما، تئاتر و مد نیز تخصص لازم است و این رشته در ایران «نو» است و تازه راه خود را آغاز کرده است. با توجه به کارهایی که در زمینه تلویزیون و سینما شده، اما باز هم این حوزه برای بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان ناشناخته است و اهمیت آن کمتر حس می شود. به نظرم طراحی لباس در یک اثر سینمایی می تواند آن را به موفقیت یا شکست برساند. مردم ما به لباس اهمیت می دهند و حتی شده گاهی می آیند به سینما تا مد لباس هنرپیشه محبوب خود را ببیند، اما متاسفانه در سینمای امروز کمتر به آن بها می دهند. معتقدم که سینما می تواند در حوزه طراحی لباس جریان ساز یک مد باشد و الگوی پوششی صحیح را در جامعه امروز رواج دهد.

 به گفته این طراح لباس همانطور که سینما، تئاتر و دیگر هنرها، رسانه است طراحی لباس نیز یک رسانه به شمار می آید.

سنقری در پایان خاطر نشان کرد: جایگاهی که طراحی لباس در سینما و تلویزیون به دست آورده تقریبا معکوس است. به این معنی که به جای تبلیغ و اشاعه مدهای مناسب در سینما و تلویزیون از این دو وسیله ارتباطی مدل یا الهام می پذیرند تا مدهای یکنواخت را تکرار کنند، زیرا تعیین سرنوشت لباس نمایش ها به دست کسانی غیر از طراح لباس است. وضع لباس صحنه نیازمند بازنگری و تدوین برنامه جامعی است که به همه پرسش ها و نیازها پاسخ دهد. در حال حاضر در سینما و تلویزیون تقریبا اجرا کنندگان همه نقش ها با لباس های مشابه و یکنواخت ظاهر می شوند که نتیجه آن معلوم است.

شناسنامه


کدخبر: ۲۱۷۹۹۴
تاریخ: ۱۳۹۹/۵/۱۵     ساعت: ۱۰ : ۴۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ شهريور
  • ١ صفر ١٤٤٢
  • Sep 19 2020