۱۳۹۹/۸/۸ - ۱۲ : ۳۸

رنگش کبود و دلش پر غصه از نبودِ هوای پاک

رنگش کبود و دلش پر غصه از نبودِ هوای پاک

به گزارش جهانی خبر_صدا و سیما؛ هر سال با فرارسیدن فصل الوان پاییز هوای کلانشهر رو به کبودی است و در کنار زیبایی طبیعت سیاهی عاید آسمانش می‌شود که دیگر تاب این هم بی ملاحظه گی را ندارد.
پرونده رسیدگی به این شرایط به حدی قطور است که به این سادگی گرهی از آن باز نمی‌شود و در این سال‌ها تنها راه و چاره مسئولان تزریق طرح‌های مسکن بوده که راه به جایی نبرده و حال این شهر را هر روز خراب‌تر کرده تا حدی که زخم آلودگی هوا تبدیل به چاله‌ای شده است که با هیچ درمانی بهبودی حاصل نمی‌شود.
اما امسال با آمدن بیماری کرونا خبری از آن طرح‌های مسکنی هم نیست و مسئولان در سایه بیماری بی خیال از آلودگی هوا و مضرات آن به جان شهروندان شده اند.

چرا امسال آلودگی هوا بیشتر شده است؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از جلسات ویژه این سازمان برای بررسی راهکار مقابله با همزمانی آلودگی هوا و کرونا خبر داده است.
مسعود تجریشی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست همراه با نمایندگانی از شهرداری‌ها، کلانشهر، وزارت بهداشت و تعدادی از نمایندگان مجلس برای بررسی وضعیت آلودگی هوا برگزار کردند، اما با توجه به این که امسال شاهد همزمانی شیوع کرونا و پدیده وارونگی هوا نیز هستیم باید اقدامات ویژه‌ای برای مهار آلودگی هوا انجام گیرد که در همین رابطه از تجارت سال گذشته برای کنترل آلودگی هوا در شرایط وارونگی هوا استفاده کنیم تا شاهد اثرات مخرب کمتری از این پدیده باشیم.
وی افزود: در سال گذشته در فصل سرد سال دو هفته پدیده وارونگی هوا را در شهر تهران داشتیم که باتوجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر برودت بیشتر دما در سال جاری نسبت به سال گذشته امسال روز‌های بیشتری شاهد وارونگی هوا خواهیم بود.
تجریشی گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا استفاده از وسایل نقلیه شهری افزایش یافته است که در همین رابطه باید اقدامات اساسی از سوی دستگاه‌های زیربط عضو کمیته کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

نیروگاه‌های اطراف کلانشهر‌ها نباید از مازوت استفاده کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با آلودگی هوا در سال جاری گفت: براساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است از این رو ما باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودرو‌های دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند روشن کنیم و این موارد را نیز به رئیس جمهور منعکس کرده ایم.
عیسی کلانتری ادامه داد: نیروگاه‌های اطراف شهر‌های بزرگ نباید در فصل سرما از مازوت استفاده کنند و ورود کامیون‌ها باید به شهر‌هایی مانند تهران ممنوع شود چرا که آلایندگی بسیار بالایی دارند.

تهدید سلامت ریه‌ها با دود اتوبوس‌ها

سید محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال میزان آلودگی هوای بیشتری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت و در شهر‌هایی مانند تهران مردم به طور مستقیم تحت تاثیر آلودگی قرار می‌گیرند برای مثال اگر فردی در ایستگاه اتوبوسی نشسته باشد و یک اتوبوس فرسوده و دودزا بیاید این آلودگی به طور مستقیم وارد ریه او می‌شود و سلامت فرد را تهدید می‌کند.

عامل ۴۰ درصدی آلودگی هوای تهران چیست؟

همچنین حسین مقدم مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: براساس آخرین مطالعات ۴۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودرو‌های فرسوده است که هنوز راه حلی برای آن پیدا نشده است.
وی با اشاره به نقش خودرو‌های فرسوده در تولید و افزایش آلایندگی‌ها افزود: بخش مهمی از آلودگی هوا به خودرو‌های فرسوده باز می‌گردد به گونه‌ای که براساس آخرین مطالعات ۴۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به خودرو‌های فرسوده است، ولی در عین حال راه حلی برای آن پیدا نشده است.
مقدم تصریح کرد: به نظر می‌رسد کنترل مستمر خودرو‌ها و کوتاه کردن دوره معاینه فنی خودرو‌های فرسوده می‌تواند بخش کوچکی از این مشکلات را حل کند، اما در سال گذشته تنها ۷ درصد خودرو‌های فرسوده به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده اند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه معاینه فنی چندان فرآیند‌های سخت و پیچیده‌ای ندارد و ما حداقل‌های آلایندگی و استاندارد‌ها را چک می‌کنیم، نه چیزی که خودروساز باید تولید کند، گفت: تصور کلی ما این است که خودرو‌های تولید جدید باید استاندارد‌های معاینه فنی را پاس کنند و البته کم و بیش این اتفاق می‌افتد، اما این کیفیت به گونه‌ای نیست که بتواند طی یک سال استاندارد‌های حداقلی ما را نگه دارد.

خودرو‌های نو شرایط حفظ استاندارد‌های زمان تولید را ندارند

مقدم گفت: به عنوان مثال به خودرو‌هایی که بتوانند معاینه فنی برتر را اخذ کنند برای ورود به محدوده طرح کاهش آلایندگی ۳۰ درصد تخفیف اختصاص می‌یابد و این مسئله سبب شده حتی خودرو‌هایی که کمتر از ۴ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد برای بهره مندی از تخفیف به مراکز معاینه فنی بیایند، اما نتیجه چیست؟
وی افزود: ما با آمار عجیب رد شدن معاینه فنی مواجه هستیم که نشان می‌دهد این خودرو‌های جدید هم شرایط حفظ پایداری استاندارد‌ها را هنگام تولید ندارند که باید فکری در مورد این موضوع داشته باشیم.
حال باید منتظر ماند و دید با این واگویه‌های مسئولان پاییز امسال چه هوایی عاید مردمان کلانشهر‌ها و پایتخت می‌شود.
گویا صحبت‌ها مانند سال‌های گذشته زده می‌شود، اما عملیاتی کردن آن کاری بس دشوار است، دست بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی نمی‌توان گذاشت، چون شهرداری گلایه از نبود بودجه برای نوسازی آن دارد، محدودیت‌های تردد خودرو‌های شخصی را نمی‌توان اعمال کرد، چون برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی شهروندان از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند.
خودرو‌های فرسوده در سایه گرانی خودرو در خیابان‌های شهر یک تنه می‌تازند، اما در این بین باید مراقب بود که کارخانه‌ها سوخت‌های شان را به روز کنند و در خفا مازوت نسوزانند تا ریه‌های مردم شهر بیش از این مورد تهدید قرار نگیرد.
ما منتظریم تا ۳۲ دستگاه مسئول عضو کمیته کاهش آلودگی هوا چاره‌ای در روز‌های پاییزی برای آلودگی‌های کلانشهر‌ها به خصوص شهر تهران انجام دهند.